Sivut

4.LÄHIJAKSO 25. - 27.11.2015



Monikulttuurisuusteemapäivä

Kaikki ihmiset ovat erilaisia :)

Ohjauksen toteuttamismuodot, ryhmäilmiö ja yhteishaku








Harjoitus: Plussat ja miinukset

1. Jokainen kertoo vuorollaan negatiivisen ja yhden positiivisen asian tai tapahtuman tältä viikolta
2. Mukava asai jätetään viimeiseksi
3. Molempiin käytetään vain yksi lause

Kotitehtävä



ja välillä syötiin hyvin




Webinaari liittyen opintojaksoon henkilökohtainen ohjaus 16.12.2015 alk.klo.18.00.
Lisää tietoa löydät täältä ja täältä.



Kehittämistehtävän suunnittelua, lisää tietoa löydät täältä.

Korkeakoulujen yhteishausta löydät tietoa täältä.


Lähteet:

Kohtaamo
Nuorten ohjaamo - Rovaniemi
Ryhmäilmiö
Doodle


OHJAUKSEN LÄHESTYMISTAVAT



K - päivän verkkosivu löytyy täältä.
Asiakirja ryhmän muokattavaksi löytyy täältä
Padlet - seinän löydät täältä.

Kognitiivinen lähestymistapa

Kukin ryhmä suunnittelee ryhmälle nimetystä ohjauksen teoreettisesta lähestymistavasta päivän ja sen ohjelman.

Kukin ryhmä toimittaa laatimiensa harjoitteiden kirjalliset ohjeet Optimaan. Kirjallisessa ohjeessa tulee ilmetä harjoitteiden tavoitteet, toteuttamisohjeet ja esimerkkejä tilanteista, joihin harjoite ohjaajan työssä soveltuu.

Päivä toteutetaan ryhmän oman kouluttajan  ohjauksessa. Päivää varten tutustutaan ohjauksen lähestymistapaan sekä kirjallisuuden että muun materiaalin kautta. Ohjauksen teoreettiset lähestymistavat kytketään ohjausharjoitteisiin (ks. Henkilökohtainen ohjaus -opintojakso). Ohjausharjoite 2:ssa sinun tulee todentaa jotakin/joitakin teoreettisia lähestymistapoja harjoitteessasi ja ohjausharjoittelun kokoavassa itsearvioinnissasi kuvata, millä tavoin lähestymistavat ovat yhteydessä käyttöteoriasi muodostumiseen.

Lähteet:

Ohjauksen lähestymistavat
Kognitiivinen ohjausteoria

OHJAUKSEN TOTEUTTAMISMUODOT





Tehtävä

Tutustu oman oppilaitoksesi tai jonkun koulutuksenjärjestäjän opetus - tai ohjaussuunnitelmaan ja tarkastele, miten erilaiset ohjauksen toteuttamismuodot näkyvät siinä. Jos ohjauksen erilaisia toteuttamistapoja ei ole kirjattu suunnitelmaan, selvitä ja pohdi, maillaisissa tiedottamis-, neuvonta - tai ohjaustilanteissa erilaisia toteuttamistapoja voisi käyttää. Palauta pohdintasi Optimaan. Tehtävää käsitellään lähijaksolla.


Lähteet:

Ohjauksen toteuttamismuodot
Posion kunnan opetussuunnitelma

3.LÄHIJAKSO 21.- 23.10.2015



HARJOITTELUUN ULKOMAILLE

Mitkä ovat vaihtoehdot maailmalle? Mistä tietoa löytyy?

Tietoa löydät täältä, maantieto netistä ja
maailmalle netistä


Academia - opintovierailut 2016
Tietoa löydät täältä.

Lähteet:

Cimo
Maantieto.net
Maailmalle




GLOBAALI TYÖELÄMÄ

Prezin löydät täältä.


PIENRYHMÄOHJAUS




OHJAUSTYÖN ETIIKKAA

Ei koulua vaan elämää varten, lue täältä Nicky Morgan artikkeli aiheesta.


HYVÄN OHJAUKSEN KRITEERIT




HENKILÖKOHTAINEN OHJAUS


1. Kirjallisuustehtävä pienryhmässä

Tavoitteena on tutkia ja selvittää luottamuksellisen ja tasavertaisen ohjaussuhteen ja vuorovaikutuksen rakentumista.

Lue etukäteen sovittu kirja, tee itsellesi muistiinpanoja. Varaudu esittämään teoksen keskeisimmät asiat webinaarissa 16.12.2015 klo.18.00.

Kirjallisuus:

Pekkari : Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
Vehviläinen: Ohjaustyön opas
Onnismaa: Ohjaus- ja neuvontatyö: aikaa, huomiota ja kunnioitusta.( linkki 1 )

2. Ohjausharjoite 1 ja 2:

Tarkoituksena on harjoitella tavoitteellista ohjauskeskutelua: toimivan ohjauskeskustelun aloitus, ohjauskeskustelun jäntevä eteneminen sekä kokoava lopetus.

Laadi kirjallinen suunnitelma ohjaustilanteesta. Kirjaa suunnitelmaan ohjauskeskutelun tavoitteet sekä asiakkaan että oman osaamisesi kehittyymisen näkökulmasta.

Tee nauhoita optimaan.

Litteroi Ohjausharjoite 1:n alusta n. 5 minuuttia.

Ohjausharjoitteen jälkeen analysoi kirjallisesti ohjaustilannetta ja omaan ohjausosaamistasi ( katso arviointikriteerit ).

Palauta  ( nauhoite ) ja kirjalliset tehtävät ( suunnitelma, itsearvointi/analyysi ja litteraatti ) Optimaan 13.1.2016 mennessä.


Lähteet:

Henkilökohtainen ohjaus
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen videoita
Opintopolku - video1
Opintopolku - video2
Oppimisvalmiustesti harkinnanvaraisen valinnnan tueksi
Normikriittisyys

VALINNAISET OPINNOT


SOVITTELEVA JA RESTORATIIVINEN YHTEISÖ ( 5 OP )

Olen suorittanut sovitteleva ja restoratiivinen yhteisö koulutuksen Kuusamossa 2015.
Kurssin laajuus : 135 tuntia ( 5 op )

Kurssin teemat:

Restoratiivisyys ja kohtaaminen yhteisön hyvinvoinnin kulmakivenä.
Sovittelu ja suurpiirit ristiriitojen ratkaisussa. Restoratiivinen työote opetusmenetelmissä.
Vanhempien kohtaamisen taito.

Kurssin suoritustapa:
6 lähiopetuspäivää
välitehtävät
oppimisen reflektointi

Lähteet:

Verso - vertaissovittelu
Vertaissovittelu

ERILLAISTEN OPPIJOIDEN OHJAUS


Olen suorittanut Oulun seudun ammattikorkeakoulussa erityispedagogiikan perusteet opintojakson ( 5 op ) 2012.

Lähteet:

Erilaisten oppijoiden ohjaus

VERKOSTO - OSAAMINEN

VERKOSTOHARJOITTELU KUUSAMON LUKIOLLA TAMMIKUUSSA 2016

Pohjois-Suomessa sijaitseva Kusamon lukio tarjoaa tasokasta lukio-opetusta ajanmukaisessa oppimisympäristössä. Lukio on jatkuvasti uudistuva oppimiskeskus, jossa kasvaa monipuolisesti sivistyneitä nuoria.



Lukion kohtaamispäivä 16.1.2016,

Hyviä käytänteitä:

Pekka Peura, yksilöllisen oppimisen opetusmalli, tietoa löydät täältä.
Opetusmallia on onnistuneesti kokeillut äidinkielenopettaja Minna Rytisalo.
Arviointiin liityviä asioita ja tapoja, jotka edistävät opiskelijan oppimista:
 - jatkuvaa arviointia kurssin aikana
- oppipäiväkirjat, portfoliot
- 2 koetta
- palautekeskustelut, myös kokeeseen liittyen
- vertaisraviointi
- koeviikon uudelleen arviointi






Chance9 - messut Kuusamossa 28.1.2016

Lukio opon viisi tärkeintä tehtävää


Ohjauksen tarve




Lähteet:

Yksilöllisen oppimisen opetusmalli
Yksilöllisen oppimisen opetusmalli, Pekka Peura
Kuusamon lukio




VERKOSTOHARJOITTELU KUUSAMO - OPISTOLLA MARRASKUUSSA 2015

Kuusamo - opisto on vapaan sivistystyön keskus kaikenikäisille. Opistolla toimii kolme vapaan sivistystyön oppilaitosta: kansanopisot, kansalaisopisto ja kesäyliopisto


Koilliskoto-maahanmuuttajakoulutus - suomen kieltä ja kulttuuria toiminnallisesti
Lisää tietoa löydät täältä. Kuusamo - opiston kotokoulutuksen opiskelijat Koko ja Manya M-double pukivat uuden kotiseutunsa tunnelmat sanoiksi ja säveliksi. Videon Mamaland Kuusamon kuvasi ja editoi Jorma Satta.



Valokuvauskoulutus Kuusamo - opistossa.









Osaava - hankkeen luento arvioinnista 6.11.2015


Toimintatapoja ja välineitä
Ideoita ja käytäntöjä

Työn perustana on palautteen pyytäminen.

Yhteishaku

Lähteet:

Kuusamo - opisto
Pro Pratica
Kuusamon opetussuunnitelmat



VERKOSTOHARJOITTELU KAINUUN AMMATTIOPISTON KUUSAMON TOIMIPISTEESSA LOKAKUUSSA 2015

Kainuun ammattiopiston Kuusamon toimipaikassa opiskelee noin 500 nuorta ja aikuista pääasiassa Koillismaalta. Kao Kuusamon ammattiopistossa voi suorittaa toisen asteen ammatillisia tutkintoja nuorisoasteen koulutuksessa ja näyttötutkintona aikuiskoulutukessa. Koulutusaloja ova kone- ja metaalliala, sähköala, puuala, rakennusala, kaupan - ja hallinon ala, kulttuuriala, matkailu - , ravitsemis - ja talousala, sosiaali - ja terveysala sekä kauneudenhoitala.





Toimintatapoja ja välineitä

Alueen opot, te - toimisto, aikuiskoulutuskeskus ja nuorisotoimi koolla säännöllisesti.


Hojks oppilaille tarjolla rauhallinen tila, jossa voi erityisopettajan ohjauksessa tehdä tekemättä jääneitä tehtäviä.

Opintoviikkojen tilalle osaamispisteet. Tavoitteena on lisätä ammatillisen koulutuksen joustavuutta ja valinnaisuutta sekä tukea opiskelijoiden etenemistä opinnnoissa.

Kuusamo - opisto auttaa maahanmuuttajien kotouttamisessa, kaikki ovat tervetulleita opiskelemaan Koa Kuusamon toimipisteeseen. Hyviä kokemuksia venäläisten kotouttamisesta Kuusamoon.







Ideoita ja käytäntöjä

Syksyllä opiskelijoille jaettiin muistitikku, joka sisälsi mm.opinto - oppaan.

Ohjeita alanvaihtajalle ( henkilökohtainen ohjaus )

1. Tee Avo - testi täällä.
2. Varaa aika ammatinvalintapsykologille. Täältä löydä tietoa mitä ammatinvalintapsykologi tekee.
3. Tutustuminen koulun it - tuen työtehtäviin (harkoittelu ).
4. Tutustu ammattinettiin täällä.


Yhteishaku

Tarvittaessa opo neuvoo opiskelijaa henkilökohtaisesti hakuun liittyvissä kysymyksissä.
Hakeminen tapahtuu opintopolun kautta.


Kuvia Kao Kuusamo




Lähteet:
Ilmottautuminen koulutuksiin
Te - toimisto
Te - palvelut ovat siirtymässä verkkoon
Hyviä TE - toimiston linkkejä löydät täältä.
Kao Kuusamon koulutuksiin voi hakea täällä.





VERKOSTOKARTTA








ORIENTOITUMINEN OHJAUKSEEN


Olen suorittanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun järjestämän täydennyskoulutuksen orientoituminen ohjaukseen ( 5 op ) 2013.


Sisällöt:

Käsitteiden määrittely: ohjaus, opinto - ohjaus, tiedottaminen, neuvonta.
Yhteiskunnan, työelämän ja koulutuspolitiikan muutosta koskeva tutkimustieto
sekä niiden yhteys opinto - ohjaukseen.
Ohjauksen sisältöalueet
Ohjauksen tarvelähtöisyys
Ohjaussuunnitelma
Neuvonta -  ja ohjauspalveluiden järjestäminen
Ohjauksen arviointi


Koulutus on toteutettu verkko - opintoina.


Lähteet:

Orientoituminen ohjaukseen

ASIAKASLÄHTÖINEN OHJAUS


Tutustu oman organisaatiosi tai jonkun koulutuksenjärjestäjän kansainvälistymisstrategiaan ja
siihen liittyviin asiakirjoihin ja/tai haastattele organisaation kansainvälisten
asioiden koordinaattoria / yhteyshenkilöä. Tee muistiinpanot, jotka otat mukaan 
teemapäivään.

Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian löydät täältä.
Rovaniemen kansainvälistymisstrategian löydät täältä.
Tietoa kansainvälisen koordinaattorin työstä löydät täältä.



Tutustu monikulttuurista ohjausta käsittelevään kirjallisuuteen, oman organisaatiosi tai jonkun  koulutuksenjärjestäjän mahdolliseen maahanmuuttajastrategiaan ja / tai maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ohjaussuunnitelmaan. Tee itsellesi muistiinpanot ja ota ne mukaan lähijaksolle.
Posion kunnan opetussuunnitelma ( katso kohta 6.4 )

HYVINVOIVA OPPILAITOS



Hyvinvointi ja ohjaus

Tehtävä 3:

Suunnittele ja toteuta pieniä hyvinvointia edistäviä toimia itsellesi,
opiskelijoillesi, työkavereillesi ja/tai lähiyhteisöllesi viikon ajan.

Toteuttamani toiminnan kuvauksen löydät täältä.

OHJAUKSEN JÄRJESTÄMINEN


Ohjauksen järjestäminen omassa toimintaympäristössä.

Tehtävä 3:

Koosteen ohjauksen järjestämisestä löydät täältä.
( Tutustu oman organisaation tieto - , neuvonta - ja ohjauspalvelujen ( TNO ) järjestämiseen
 ja arviointiin sekä opinto-ohjaajan työhön. )


OHJAUKSEN KEHITTÄMINEN


Kehittämistyö vertaismentoroinnista

Artikkelin löydät  täältä.
Ohjeet artikkelin kirjoittamiseen löydät täältä.


Lähteet:

Prezin kevään 2015 vertaismentoroinnista löydät täältä.
Jamk - ohjauksen kehittäminen
Köydenpunojan pedagogiikka
Osaava verme - Vermeet mukana
Kirjoittajan apu
Hyvän ohjauksen kriteerit
Oppimisvaikeus.fi

PORTFOLIO


Tehtävä 1:

Hops sisältää neljä osaa:

1. Oma opiskeluorientaatio

Prezin opiskeluorientaatiostani löydät täältä.

2. Elämänkenttäni

Elämänkenttäni kuvauksen löydät täältä tai täältä.

3. Koulutuksen sisällöllisten kysymysten pohdinta

Mindmapin kuolutuksen sisällöllisten kysymysten pohdinnasta löydät täältä.

4. Konkreettinen opintojen ajoitussuunnitelma

Konkreettisen opintojen ajoitussuunnitelmani löydät täältä.


Tehtävä 2:

Eettinen ajattelu

Muistele ja pohdi ohjaustilannetta /tapausta joka on haastanut omaa eettistä ajatteluasi
( Mitä tapahtui? Kuinka toimit? Miksi ja millä perusteella? )

Kuvauksen tilanteesta, joka on haastanut eettistä ajattelua löydät täältä.



Tehtävä 3:

Itsearvioinnit

Itsearviointi ohjausosaamisesta ensimmäinen ohjausharjoitteen jälkeen 

Ensimmäisen harjoitteen jälkeen tiedän tavoitteellisen ohjauskeskustelun vaiheet ja pyrin jatkossa rakentamaan ohjauskeskustelut niiden mukaisesti. Ymmärrän luottamuksellisen ja tasavertaisen ohjaussuhteen ja vuorovaikutuksen merkityksen. Onnistuin ensimmäisessä harjoitteessa  aloittamaan ohjauskeskustelun rauhallisesti. Uskon että ohjattava tunti itsensä tasavertaiseksi ja koki tilanteen luottamukselliseksi. Nyt tunnen ja tiedän erilaiset kysymykset, mutta tarvin vielä harjoitusta, jotta osaan kysyä ohjauskeskustelua tavoitteellisesti eteenpäin vieviä avoimia kysymyksiä. Haluan saada palautetta omien ohjaustaitojeni kehittämiseksi. Ensimmäinen ohjauharjoite tuntui jännittävältä ja en täysin pystynyt rentoutumaan.

Analyysi ohjausharjoite 2

Koska halusin herätellä ohjattavan omaa ajattelua ja hänen miettivän erilaisten vaihtoehtoja valitsin ohjaustilanteen teoreettiseksi lähestymistavaksi kognitiivisen ohjauksen. Aikaisemmin ohjattava oli jo hakenut tietoa erilaisista ammattivaihtoehdoista ja tässä ohjaustilanteessa pyrin lisäämään ohjattavan itsetuntemusta Avo - testin avulla. Ohjaajana koen, että roolini oli tiedon lähteille saattelua ja itsetuntemuksen lisäämiseen tähtäävien keinon esittelyä. Posion peruskoulussa ja lukiossa käytetään tietotekniikkaa kaikessa ohjauksessa ja pyritään opastamaan ohjattavia luontevaan koneen käyttöön kaikessa opiskeluun liittyvässä. Tietokoneavusteiset testit, ajantasaisen tiedon hankinta netistä ja sähköisten portfolioiden teko eri vaihtoehdoista ovat hyviä keinoja selkeyttää opiskelijan tulevaisuuden toiveita ja suunnitelmia. Avo – testin tekeminen onnistui, koska ohjattavan koneen käyttötaidot olivat hyvät ja ohjattava oli jo odotellut ohjaustilannetta. Uskon, että pystyin auttamaan ohjattavaa tulemaan enemmän tietoiseksi valinnoistaan ja soveltuvuudesta eri aloille. Iidan ohjaus etenee jatkokoulutus portfolion mukaisesti. Portfolioon pääset tutustumaan osoitteessa  https://www.dropbox.com/s/9hby6wj6wclmgfn/JATKOKOULUTUS%20PORTFOLIO.doc?dl=0

Lähteet:







Verkostokartta 


























































2.LÄHIJAKSO 2.- 4.9.2015




Hyviä vinkkejä tieto - ja viestintätekniikan käyttöön ohjauksessa




Salassapito ja julkisuus luennolla






Yhteiskuntatehtävä väriryhmissä tuotoksia






1. LÄHIJAKSO 18. - 19.5.2015





Opinto - ohjaajakoulutuksen aikajana ( hu, hu ), oppaan löydät täältä.




Sataa, sataa ropisee :(  Ja minäkö luulin tulevani kesään.





Valmistuvan opo - opiskelijan puheenvuoro. Hyvä Eevis!





Kesän aikana
 + Hyvinvoiva oppilaitos
? Elinikäinen ohjaus
? Erillaisten oppijoiden ohjaus