OHJAUKSEN LÄHESTYMISTAVAT



K - päivän verkkosivu löytyy täältä.
Asiakirja ryhmän muokattavaksi löytyy täältä
Padlet - seinän löydät täältä.

Kognitiivinen lähestymistapa

Kukin ryhmä suunnittelee ryhmälle nimetystä ohjauksen teoreettisesta lähestymistavasta päivän ja sen ohjelman.

Kukin ryhmä toimittaa laatimiensa harjoitteiden kirjalliset ohjeet Optimaan. Kirjallisessa ohjeessa tulee ilmetä harjoitteiden tavoitteet, toteuttamisohjeet ja esimerkkejä tilanteista, joihin harjoite ohjaajan työssä soveltuu.

Päivä toteutetaan ryhmän oman kouluttajan  ohjauksessa. Päivää varten tutustutaan ohjauksen lähestymistapaan sekä kirjallisuuden että muun materiaalin kautta. Ohjauksen teoreettiset lähestymistavat kytketään ohjausharjoitteisiin (ks. Henkilökohtainen ohjaus -opintojakso). Ohjausharjoite 2:ssa sinun tulee todentaa jotakin/joitakin teoreettisia lähestymistapoja harjoitteessasi ja ohjausharjoittelun kokoavassa itsearvioinnissasi kuvata, millä tavoin lähestymistavat ovat yhteydessä käyttöteoriasi muodostumiseen.

Lähteet:

Ohjauksen lähestymistavat
Kognitiivinen ohjausteoria

OHJAUKSEN TOTEUTTAMISMUODOT





Tehtävä

Tutustu oman oppilaitoksesi tai jonkun koulutuksenjärjestäjän opetus - tai ohjaussuunnitelmaan ja tarkastele, miten erilaiset ohjauksen toteuttamismuodot näkyvät siinä. Jos ohjauksen erilaisia toteuttamistapoja ei ole kirjattu suunnitelmaan, selvitä ja pohdi, maillaisissa tiedottamis-, neuvonta - tai ohjaustilanteissa erilaisia toteuttamistapoja voisi käyttää. Palauta pohdintasi Optimaan. Tehtävää käsitellään lähijaksolla.


Lähteet:

Ohjauksen toteuttamismuodot
Posion kunnan opetussuunnitelma

3.LÄHIJAKSO 21.- 23.10.2015



HARJOITTELUUN ULKOMAILLE

Mitkä ovat vaihtoehdot maailmalle? Mistä tietoa löytyy?

Tietoa löydät täältä, maantieto netistä ja
maailmalle netistä


Academia - opintovierailut 2016
Tietoa löydät täältä.

Lähteet:

Cimo
Maantieto.net
Maailmalle




GLOBAALI TYÖELÄMÄ

Prezin löydät täältä.


PIENRYHMÄOHJAUS




OHJAUSTYÖN ETIIKKAA

Ei koulua vaan elämää varten, lue täältä Nicky Morgan artikkeli aiheesta.


HYVÄN OHJAUKSEN KRITEERIT




HENKILÖKOHTAINEN OHJAUS


1. Kirjallisuustehtävä pienryhmässä

Tavoitteena on tutkia ja selvittää luottamuksellisen ja tasavertaisen ohjaussuhteen ja vuorovaikutuksen rakentumista.

Lue etukäteen sovittu kirja, tee itsellesi muistiinpanoja. Varaudu esittämään teoksen keskeisimmät asiat webinaarissa 16.12.2015 klo.18.00.

Kirjallisuus:

Pekkari : Tavoitteellinen ohjauskeskustelu
Vehviläinen: Ohjaustyön opas
Onnismaa: Ohjaus- ja neuvontatyö: aikaa, huomiota ja kunnioitusta.( linkki 1 )

2. Ohjausharjoite 1 ja 2:

Tarkoituksena on harjoitella tavoitteellista ohjauskeskutelua: toimivan ohjauskeskustelun aloitus, ohjauskeskustelun jäntevä eteneminen sekä kokoava lopetus.

Laadi kirjallinen suunnitelma ohjaustilanteesta. Kirjaa suunnitelmaan ohjauskeskutelun tavoitteet sekä asiakkaan että oman osaamisesi kehittyymisen näkökulmasta.

Tee nauhoita optimaan.

Litteroi Ohjausharjoite 1:n alusta n. 5 minuuttia.

Ohjausharjoitteen jälkeen analysoi kirjallisesti ohjaustilannetta ja omaan ohjausosaamistasi ( katso arviointikriteerit ).

Palauta  ( nauhoite ) ja kirjalliset tehtävät ( suunnitelma, itsearvointi/analyysi ja litteraatti ) Optimaan 13.1.2016 mennessä.


Lähteet:

Henkilökohtainen ohjaus
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen videoita
Opintopolku - video1
Opintopolku - video2
Oppimisvalmiustesti harkinnanvaraisen valinnnan tueksi
Normikriittisyys