VALINNAISET OPINNOT
SOVITTELEVA JA RESTORATIIVINEN YHTEISÖ ( 5 OP )
Olen suorittanut sovitteleva ja restoratiivinen yhteisö koulutuksen Kuusamossa 2015.
Kurssin laajuus : 135 tuntia ( 5 op )
Kurssin teemat:
Restoratiivisyys ja kohtaaminen yhteisön hyvinvoinnin kulmakivenä.
Sovittelu ja suurpiirit ristiriitojen ratkaisussa. Restoratiivinen työote opetusmenetelmissä.
Vanhempien kohtaamisen taito.
Kurssin suoritustapa:
6 lähiopetuspäivää
välitehtävät
oppimisen reflektointi
Lähteet:
Verso - vertaissovittelu
Vertaissovittelu
ELINIKÄINEN OHJAUS
Opintojakson materiaalin ja tehtävät löydät täältä.
Lähteet:
Elinikäinen ohjaus
Psykososiaaliset kehitysvaiheet
Ohjaustarveanalyysi
Yhteiskunnan asettamat haasteet ohjaustarpeille
ERILLAISTEN OPPIJOIDEN OHJAUS
Olen suorittanut Oulun seudun ammattikorkeakoulussa erityispedagogiikan perusteet opintojakson ( 5 op ) 2012.
Lähteet:
Erilaisten oppijoiden ohjaus
VERKOSTO - OSAAMINEN
Pohjois-Suomessa sijaitseva Kusamon lukio tarjoaa tasokasta lukio-opetusta ajanmukaisessa oppimisympäristössä. Lukio on jatkuvasti uudistuva oppimiskeskus, jossa kasvaa monipuolisesti sivistyneitä nuoria.
Lukion kohtaamispäivä 16.1.2016,
Hyviä käytänteitä:
Pekka Peura, yksilöllisen oppimisen opetusmalli, tietoa löydät täältä.
Opetusmallia on onnistuneesti kokeillut äidinkielenopettaja Minna Rytisalo.
Arviointiin liityviä asioita ja tapoja, jotka edistävät opiskelijan oppimista:
- jatkuvaa arviointia kurssin aikana
- oppipäiväkirjat, portfoliot
- 2 koetta
- palautekeskustelut, myös kokeeseen liittyen
- vertaisraviointi
- koeviikon uudelleen arviointi
Chance9 - messut Kuusamossa 28.1.2016
Lukio opon viisi tärkeintä tehtävää
Ohjauksen tarve
Lähteet:
Yksilöllisen oppimisen opetusmalli
Yksilöllisen oppimisen opetusmalli, Pekka Peura
Kuusamon lukio
VERKOSTOHARJOITTELU KUUSAMO - OPISTOLLA MARRASKUUSSA 2015
Kuusamo - opisto on vapaan sivistystyön keskus kaikenikäisille. Opistolla toimii kolme vapaan sivistystyön oppilaitosta: kansanopisot, kansalaisopisto ja kesäyliopisto
Koilliskoto-maahanmuuttajakoulutus - suomen kieltä ja kulttuuria toiminnallisesti
Lisää tietoa löydät täältä. Kuusamo - opiston kotokoulutuksen opiskelijat Koko ja Manya M-double pukivat uuden kotiseutunsa tunnelmat sanoiksi ja säveliksi. Videon Mamaland Kuusamon kuvasi ja editoi Jorma Satta.
Valokuvauskoulutus Kuusamo - opistossa.
Osaava - hankkeen luento arvioinnista 6.11.2015
Toimintatapoja ja välineitä
Ideoita ja käytäntöjä
Työn perustana on palautteen pyytäminen.
Yhteishaku
Lähteet:
Kuusamo - opisto
Pro Pratica
Kuusamon opetussuunnitelmat
VERKOSTOHARJOITTELU KAINUUN AMMATTIOPISTON KUUSAMON TOIMIPISTEESSA LOKAKUUSSA 2015
Kainuun ammattiopiston Kuusamon toimipaikassa opiskelee noin 500 nuorta ja aikuista pääasiassa Koillismaalta. Kao Kuusamon ammattiopistossa voi suorittaa toisen asteen ammatillisia tutkintoja nuorisoasteen koulutuksessa ja näyttötutkintona aikuiskoulutukessa. Koulutusaloja ova kone- ja metaalliala, sähköala, puuala, rakennusala, kaupan - ja hallinon ala, kulttuuriala, matkailu - , ravitsemis - ja talousala, sosiaali - ja terveysala sekä kauneudenhoitala.
Toimintatapoja ja välineitä
Alueen opot, te - toimisto, aikuiskoulutuskeskus ja nuorisotoimi koolla säännöllisesti.
Hojks oppilaille tarjolla rauhallinen tila, jossa voi erityisopettajan ohjauksessa tehdä tekemättä jääneitä tehtäviä.
Opintoviikkojen tilalle osaamispisteet. Tavoitteena on lisätä ammatillisen koulutuksen joustavuutta ja valinnaisuutta sekä tukea opiskelijoiden etenemistä opinnnoissa.
Kuusamo - opisto auttaa maahanmuuttajien kotouttamisessa, kaikki ovat tervetulleita opiskelemaan Koa Kuusamon toimipisteeseen. Hyviä kokemuksia venäläisten kotouttamisesta Kuusamoon.
Ideoita ja käytäntöjä
Syksyllä opiskelijoille jaettiin muistitikku, joka sisälsi mm.opinto - oppaan.
Ohjeita alanvaihtajalle ( henkilökohtainen ohjaus )
1. Tee Avo - testi täällä.
2. Varaa aika ammatinvalintapsykologille. Täältä löydä tietoa mitä ammatinvalintapsykologi tekee.
3. Tutustuminen koulun it - tuen työtehtäviin (harkoittelu ).
4. Tutustu ammattinettiin täällä.
Yhteishaku
Tarvittaessa opo neuvoo opiskelijaa henkilökohtaisesti hakuun liittyvissä kysymyksissä.
Hakeminen tapahtuu opintopolun kautta.
Kuvia Kao Kuusamo
Lähteet:
Ilmottautuminen koulutuksiin
Te - toimisto
Te - palvelut ovat siirtymässä verkkoon
Hyviä TE - toimiston linkkejä löydät täältä.
Kao Kuusamon koulutuksiin voi hakea täällä.
Te - toimisto
Te - palvelut ovat siirtymässä verkkoon
Hyviä TE - toimiston linkkejä löydät täältä.
Kao Kuusamon koulutuksiin voi hakea täällä.
VERKOSTOKARTTA
ORIENTOITUMINEN OHJAUKSEEN
Olen suorittanut Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun järjestämän täydennyskoulutuksen orientoituminen ohjaukseen ( 5 op ) 2013.
Sisällöt:
Käsitteiden määrittely: ohjaus, opinto - ohjaus, tiedottaminen, neuvonta.
Yhteiskunnan, työelämän ja koulutuspolitiikan muutosta koskeva tutkimustieto
sekä niiden yhteys opinto - ohjaukseen.
Ohjauksen sisältöalueet
Ohjauksen tarvelähtöisyys
Ohjaussuunnitelma
Neuvonta - ja ohjauspalveluiden järjestäminen
Ohjauksen arviointi
Koulutus on toteutettu verkko - opintoina.
Lähteet:
Orientoituminen ohjaukseen
ASIAKASLÄHTÖINEN OHJAUS
siihen liittyviin asiakirjoihin ja/tai haastattele organisaation kansainvälisten
asioiden koordinaattoria / yhteyshenkilöä. Tee muistiinpanot, jotka otat mukaan
teemapäivään.
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian löydät täältä.
Rovaniemen kansainvälistymisstrategian löydät täältä.
Tietoa kansainvälisen koordinaattorin työstä löydät täältä.
Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian löydät täältä.
Rovaniemen kansainvälistymisstrategian löydät täältä.
Tietoa kansainvälisen koordinaattorin työstä löydät täältä.
Tutustu
monikulttuurista ohjausta käsittelevään kirjallisuuteen, oman organisaatiosi
tai jonkun koulutuksenjärjestäjän mahdolliseen
maahanmuuttajastrategiaan ja / tai maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden
ohjaussuunnitelmaan. Tee itsellesi muistiinpanot ja ota ne
mukaan lähijaksolle.
Posion kunnan opetussuunnitelma ( katso kohta 6.4 )
HYVINVOIVA OPPILAITOS
Hyvinvointi ja ohjaus
Tehtävä 3:
Suunnittele ja toteuta pieniä hyvinvointia edistäviä toimia itsellesi,
opiskelijoillesi, työkavereillesi ja/tai lähiyhteisöllesi viikon ajan.
Toteuttamani toiminnan kuvauksen löydät täältä.
OHJAUKSEN JÄRJESTÄMINEN
Ohjauksen järjestäminen omassa toimintaympäristössä.
Tehtävä 3:
Koosteen ohjauksen järjestämisestä löydät täältä.
( Tutustu oman organisaation tieto - , neuvonta - ja ohjauspalvelujen ( TNO ) järjestämiseen
ja arviointiin sekä opinto-ohjaajan työhön. )
OHJAUKSEN KEHITTÄMINEN
Kehittämistyö vertaismentoroinnista
Artikkelin löydät täältä.
Ohjeet artikkelin kirjoittamiseen löydät täältä.
Prezin kevään 2015 vertaismentoroinnista löydät täältä.
Jamk - ohjauksen kehittäminen
Köydenpunojan pedagogiikka
Osaava verme - Vermeet mukana
Kirjoittajan apu
Hyvän ohjauksen kriteerit
Oppimisvaikeus.fi
PORTFOLIO
Tehtävä 1:
Hops sisältää neljä osaa:
1. Oma opiskeluorientaatio
Prezin opiskeluorientaatiostani löydät täältä.
2. Elämänkenttäni
3. Koulutuksen sisällöllisten kysymysten pohdinta
Mindmapin kuolutuksen sisällöllisten kysymysten pohdinnasta löydät täältä.
4. Konkreettinen opintojen ajoitussuunnitelma
Konkreettisen opintojen ajoitussuunnitelmani löydät täältä.
Tehtävä 2:
Eettinen ajattelu
Muistele ja pohdi ohjaustilannetta /tapausta joka on haastanut omaa eettistä ajatteluasi
( Mitä tapahtui? Kuinka toimit? Miksi ja millä perusteella? )
Kuvauksen tilanteesta, joka on haastanut eettistä ajattelua löydät täältä.
Tehtävä 3:
Itsearvioinnit
Itsearviointi ohjausosaamisesta ensimmäinen ohjausharjoitteen jälkeen
Ensimmäisen harjoitteen jälkeen tiedän tavoitteellisen ohjauskeskustelun vaiheet ja pyrin jatkossa rakentamaan ohjauskeskustelut niiden mukaisesti. Ymmärrän luottamuksellisen ja tasavertaisen ohjaussuhteen ja vuorovaikutuksen merkityksen. Onnistuin ensimmäisessä harjoitteessa aloittamaan ohjauskeskustelun rauhallisesti. Uskon että ohjattava tunti itsensä tasavertaiseksi ja koki tilanteen luottamukselliseksi. Nyt tunnen ja tiedän erilaiset kysymykset, mutta tarvin vielä harjoitusta, jotta osaan kysyä ohjauskeskustelua tavoitteellisesti eteenpäin vieviä avoimia kysymyksiä. Haluan saada palautetta omien ohjaustaitojeni kehittämiseksi. Ensimmäinen ohjauharjoite tuntui jännittävältä ja en täysin pystynyt rentoutumaan.
Analyysi ohjausharjoite 2
Koska halusin herätellä ohjattavan omaa ajattelua ja hänen miettivän erilaisten vaihtoehtoja valitsin ohjaustilanteen teoreettiseksi lähestymistavaksi kognitiivisen ohjauksen. Aikaisemmin ohjattava oli jo hakenut tietoa erilaisista ammattivaihtoehdoista ja tässä ohjaustilanteessa pyrin lisäämään ohjattavan itsetuntemusta Avo - testin avulla. Ohjaajana koen, että roolini oli tiedon lähteille saattelua ja itsetuntemuksen lisäämiseen tähtäävien keinon esittelyä. Posion peruskoulussa ja lukiossa käytetään tietotekniikkaa kaikessa ohjauksessa ja pyritään opastamaan ohjattavia luontevaan koneen käyttöön kaikessa opiskeluun liittyvässä. Tietokoneavusteiset testit, ajantasaisen tiedon hankinta netistä ja sähköisten portfolioiden teko eri vaihtoehdoista ovat hyviä keinoja selkeyttää opiskelijan tulevaisuuden toiveita ja suunnitelmia. Avo – testin tekeminen onnistui, koska ohjattavan koneen käyttötaidot olivat hyvät ja ohjattava oli jo odotellut ohjaustilannetta. Uskon, että pystyin auttamaan ohjattavaa tulemaan enemmän tietoiseksi valinnoistaan ja soveltuvuudesta eri aloille. Iidan ohjaus etenee jatkokoulutus portfolion mukaisesti. Portfolioon pääset tutustumaan osoitteessa https://www.dropbox.com/s/9hby6wj6wclmgfn/JATKOKOULUTUS%20PORTFOLIO.doc?dl=0
Lähteet:
Verkostokartta
2.LÄHIJAKSO 2.- 4.9.2015
Salassapito ja julkisuus luennolla
Yhteiskuntatehtävä väriryhmissä tuotoksia
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)