Tehtävä 1:
Hops sisältää neljä osaa:
1. Oma opiskeluorientaatio
Prezin opiskeluorientaatiostani löydät täältä.
2. Elämänkenttäni
3. Koulutuksen sisällöllisten kysymysten pohdinta
Mindmapin kuolutuksen sisällöllisten kysymysten pohdinnasta löydät täältä.
4. Konkreettinen opintojen ajoitussuunnitelma
Konkreettisen opintojen ajoitussuunnitelmani löydät täältä.
Tehtävä 2:
Eettinen ajattelu
Muistele ja pohdi ohjaustilannetta /tapausta joka on haastanut omaa eettistä ajatteluasi
( Mitä tapahtui? Kuinka toimit? Miksi ja millä perusteella? )
Kuvauksen tilanteesta, joka on haastanut eettistä ajattelua löydät täältä.
Tehtävä 3:
Itsearvioinnit
Itsearviointi ohjausosaamisesta ensimmäinen ohjausharjoitteen jälkeen
Ensimmäisen harjoitteen jälkeen tiedän tavoitteellisen ohjauskeskustelun vaiheet ja pyrin jatkossa rakentamaan ohjauskeskustelut niiden mukaisesti. Ymmärrän luottamuksellisen ja tasavertaisen ohjaussuhteen ja vuorovaikutuksen merkityksen. Onnistuin ensimmäisessä harjoitteessa aloittamaan ohjauskeskustelun rauhallisesti. Uskon että ohjattava tunti itsensä tasavertaiseksi ja koki tilanteen luottamukselliseksi. Nyt tunnen ja tiedän erilaiset kysymykset, mutta tarvin vielä harjoitusta, jotta osaan kysyä ohjauskeskustelua tavoitteellisesti eteenpäin vieviä avoimia kysymyksiä. Haluan saada palautetta omien ohjaustaitojeni kehittämiseksi. Ensimmäinen ohjauharjoite tuntui jännittävältä ja en täysin pystynyt rentoutumaan.
Analyysi ohjausharjoite 2
Koska halusin herätellä ohjattavan omaa ajattelua ja hänen miettivän erilaisten vaihtoehtoja valitsin ohjaustilanteen teoreettiseksi lähestymistavaksi kognitiivisen ohjauksen. Aikaisemmin ohjattava oli jo hakenut tietoa erilaisista ammattivaihtoehdoista ja tässä ohjaustilanteessa pyrin lisäämään ohjattavan itsetuntemusta Avo - testin avulla. Ohjaajana koen, että roolini oli tiedon lähteille saattelua ja itsetuntemuksen lisäämiseen tähtäävien keinon esittelyä. Posion peruskoulussa ja lukiossa käytetään tietotekniikkaa kaikessa ohjauksessa ja pyritään opastamaan ohjattavia luontevaan koneen käyttöön kaikessa opiskeluun liittyvässä. Tietokoneavusteiset testit, ajantasaisen tiedon hankinta netistä ja sähköisten portfolioiden teko eri vaihtoehdoista ovat hyviä keinoja selkeyttää opiskelijan tulevaisuuden toiveita ja suunnitelmia. Avo – testin tekeminen onnistui, koska ohjattavan koneen käyttötaidot olivat hyvät ja ohjattava oli jo odotellut ohjaustilannetta. Uskon, että pystyin auttamaan ohjattavaa tulemaan enemmän tietoiseksi valinnoistaan ja soveltuvuudesta eri aloille. Iidan ohjaus etenee jatkokoulutus portfolion mukaisesti. Portfolioon pääset tutustumaan osoitteessa https://www.dropbox.com/s/9hby6wj6wclmgfn/JATKOKOULUTUS%20PORTFOLIO.doc?dl=0
Lähteet:
Verkostokartta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti